Ponechme teď stranou politické
 tahanice, lobbistické zájmy, klientelismus, možnou
 korupci a podobné ne příliš lichotivé jevy,
 které přípravu digitalizace provází či
 mohou provázet. Projděme se raději zahradami digitálního
 Edenu: na rozsochatých korunách ovocných stromů
 se kolébají sladké mediální plody,
 z rajské květeny stoupá libá vůně různorodých
 pořadů, filmů, seriálů. A uprostřed – spotřebitelé
 Adam a Eva, naprosto svobodní, tváří v tvář
 racionálnímu výběru. Ale i v tomto ráji
 je cosi nevábného: na stromech visí reklamní
 tabulky na zubní pastu a prací prášky a malebné
 panorama je členěné štíty barevných
 billboardů. Občas mezi keři proskáče s mechanickou melodií
 levný asijský krám k ničemu, z příkopů
 u čerstvých bystřin vylézají slušně
 vypadající mužové a ženy s teleshoppingovou
 pesrvazí. 
 Ale to není to hlavní:
 jistě se nejednomu spotřebiteli rozsvítí, až se
 skutečně zakousne do některého z plodů. Ejhle, všechny
 chutnají stejně, jen některé z nich nechutnají
 vůbec. 
 A doufejme, že v ovoci nedlí
 některá ze zákeřných nemocí, které
 by mohly otrávit rajský život obou spotřebitelů k
 nevydržení.
 Proč naše krásná Utopie
 opět není taková, jak si ji představujeme? Protože
 každá Utopie je jen utopií. Technologie nikdy
 nepřinesla spásu – to je jen základní kámen
 mytologie okcidentálního vědeckého náboženství.
 Technologie je vlastně inertní – je to nástroj,
 instrument, je to techné,
 prostředek k tvorbě nových světů. Proti němu pak stojí
 epistémé,
 poznání sice nepraktické, ale cennější,
 protože hlubší, univerzálnější. A to už
 není technologie, dovednost, ale skutečné poznání.
 Rajské plody digitalizace jsou jen techné
 a pokud k jejich aplikaci nepřistoupí epistémé,
 zůstanou jen utopií, bez chuti, bez zápachu. 
 Praktický
 důsledek podobné fascinace technologií je satelit:
 máme doma jeden takový a když se zapne, nabízí
 úžasnou procházku zemí zaslíbenou
 několika set programů. Avšak z nich se lze skutečně dívat
 jen na slabou dvacítku, z nichž dobrá polovina jsou stanice, jež je
 možné naladit i přes kabel či analogově. A zbytek? Jakou
 chuť, jakou kvalitu přináší čtyřiadvacetihodinová
 nabídka šperků, stanice, na které od rána do
 večera naondulovaná kartářka vykládá
 osud? Kvantita není kvalita. 
 A podobně je to i
 s digitalizací: představme si, že některá ze stanic
 koupí několik kanálů (např. Nova apod.), přičemž
 je schopna současnou náplní obsloužit jen dva (Nova,
 Galaxie Sport). Co bude na zbytku z nich? Telenovely? Staré
 estrády? Budeme mít několik různých kanálů
 Romantika, Romantika+, Romantika extra, na kterých poběží
 jen v jiném systému ty stejné soap opery nevalné
 kvality? 
 A ještě něco –
 diferencuje-li se divácká obec díky kýženému
 výběru, poklesnou zisky a bude potřeba přistupovat k mnohem
 tvrdším reklamním prostředkům (pokud ne, klesnou příjmy a budou zákonitě muset klesnout i náklady – kde se bude škrtat prvně je snad jasné). Dnes je reklamní
 čas regulován zákonem, to však za pár let již
 nemusí být pravda a reklamní přerušení
 filmu po deseti minutách, jako to znají ti, kteří
 se už někdy pokoušeli sledovat zahraniční stanice
 satelitu, není jen otravné, ale vytváří
 prostředí bytostné diskontinuity, nesouvislosti,
 roztříštěnosti. 
 Mediální
 epilepsie je však hrozbou každého, ryze technologického
 přístupu k věci. Pokud by veřejná debata i vůbec
 celý postup při digitalizaci obsahoval i argumenty k obsahu,
 argumenty k formě, argumenty a rozvahy dramaturgické, mohli
 bychom se nadít nebývalého světového
 experimentu: již v zárodku je technologická hydra
 krocena rozvahou a rozumem a je směřována k tomu, aby
 prospívala lidské kultuře, tedy nejen umění,
 ale vůbec celému duchovnímu i hmotnému životu
 lidské společnosti. To není volání po
 100% artovém vysílání, jen volání
 po tom, aby se módně neupřednostňovaly otázky a cíle
 ryze technologické, tj. snadněji matematicky vyjádřitelné,
 spočítatelné, ale aby se vyzdvihovaly tzv. hodnoty, na
 které si však, zřejmě, dnešní okcidentální
 civilizace příliš nepotrpí. 
 Anebo já
 jsem alespoň nezaregistroval ani jednou ve veřejné diskusi
 silnější hlas: kvantita nebo kvalita? 
 Já, jako
 spotřebitel Adam nastíněného ráje takový
 klíč nechci, raději zůstanu na zemi marnosti a strasti.
 Jako spotřebitel vítám nové technologie, ale
 chci mít záruku, že přináší pro mne
 hodnotné produkty.